فلنج

قیمت فلنج 3 اینچ کلاس 150

قیمت فلنج 3 اینچ کلاس 150 را همراه با تخفیف از ما دریافت کنید. فلنج یک قطعه است که برای اتصال دو قطعه لوله یا تجهیزات مکانیکی به یکدیگر استفاده می‌شود. این قطعه عمدتاً به صورت دایره‌ای یا مستطیلی شکل بوده و دارای یک یا چند سوراخ برای اتصال پیچ یا برگردان به فلنج مقابل است.

قیمت فلنج 3 اینچ کلاس 150

فلنج چیست؟

فلنج‌ها می‌توانند به چندین نوع باشند، اما اهمیت اصلی آنها در ایجاد اتصالات محکم و مطمئن بین لوله‌ها یا تجهیزات است. نوعی از فلنج‌ها، به نام فلنج جوشی که ذکر کرده‌اید، به وسیله جوشکاری به لوله یا تجهیزات متصل می‌شود. این نوع فلنج با استفاده از جوشکاری یا پیچ به قسمت‌های مختلف متصل می‌شود و اتصالات محکمی فراهم می‌کند.

استفاده از فلنج‌ها به تعمیرات و تعویض قطعات لوله‌ها یا تجهیزات کمک می‌کند، زیرا این کارها با استفاده از فلنج‌ها سریعتر و آسان‌تر قابل انجام است. همچنین، اتصالات فلنج باعث ایجاد اتصالات امن و قابل اعتمادی می‌شود که در بسیاری از صنایع، به خصوص در صنعت نفت و گاز، بسیار حیاتی هستند.

مشخصات فلنج‌ها بر اساس استانداردهای مختلف

  1. نام تجاری تولید کننده فلنج
  2. سایز اسمی لوله (قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده می‌شود.)
  3. کلاس فلنج (فشار کاری استاندارد)
  4. رده فلنج (تعیین کننده قطر داخلی و ضخامت انتهای دیواره فلنج)
  5. استاندارد ابعادی
  6. استاندارد مواد اولیه استفاده شده در ساخت فلنج
  7. شماره یا کد مربوط به شماره ذوب مواد اولیه استفاده شده
  8. شماره تولید (جهت ردگیری سری و زمان تولید در کارخانه که حک آن اختیاری می‌باشد)

سایز، رده، و کلاس فلنج ها

سایز، رده، و کلاس فلنج مهمترین مشخصات آنها هستند. در اینجا توضیحات بیشتری در مورد هر یک از این مشخصات آورده شده است:

  1. سایز فلنج:
    • سایز نامی (Nominal Size): این سایز به عنوان نام یا شماره تجاری لوله مورد استفاده در اتصال فلنج مشخص می‌شود. این مقدار بیانگر قطر خارجی لوله است که فلنج به آن جوش داده می‌شود.
    • قراردادی (Actual) یا اصطلاحاً “Over All Diameter (O.D)”: قطر کل فلنج، شامل قطر خارجی کف فلنج و قطر محل عبور سیال است.
  2. رده فلنج:
    • این عدد برای تعیین ضخامت دیواره و قطر داخلی فلنج استفاده می‌شود. رده باید با لوله‌ای که به فلنج متصل می‌شود برابر باشد. در فلنج‌های گلودار، این عدد تعیین‌کننده ضخامت لبه دیواره و قطر داخلی فلنج است.
  3. کلاس فلنج:
    • نشان‌دهنده تحمل فشار فلنج است. کلاس بالاتر به معنای ضخامت بیشتر و مقاومت بیشتر فلنج می‌باشد. بر اساس استاندارد ASME B16.5، کلاس‌های فلنج شامل 75، 150، 300، 600، 900، 1500 و 2500 هستند. در استاندارد API، کلاس‌های 2000، 3000، 5000، 10000 و 15000 وجود دارند.

روش‌های تولید فلنج فولادی:

  1. فلنج فورج (FORGED FLANGES): در این روش، فلنج از مقاطع گرد فلز فورج شده تولید می‌شود. این فرآیند شامل تراشکاری مقاطع گرد فلزی است یا مواد اولیه فلز در داخل قالب فورج قرار گرفته و سپس عملیات فورج بر روی آن انجام می‌شود. فلنج‌های فورج با استاندارد ASTM A105 برای متریال و خواص مکانیکی، مقاوم‌ترین نوع فلنج‌ها بوده و برای شرایط دما و فشار بالا مناسب می‌باشند.
  2. فلنج ریختگی یا فلنج ریخته‌گری شده: این فلنج‌ها اغلب به عنوان فلنج چدنی شناخته می‌شوند و برای مصارف با دما و فشار پایین استفاده می‌شوند. مواد مذاب در داخل قالب فلنج ریخته‌گری شده قرار می‌گیرد و سپس با تراشکاری شکل نهایی فلنج به‌دست می‌آید. این فلنج‌ها برای مصارف صنعتی با دما و فشار بالا مناسب نیستند و ریسک انفجار و خطرات جانی را به‌همراه دارند.
  3. فلنج تولید شده از ورق فلزی: در این روش، فلنج مستقیماً از طریق تراشکاری ورق فلزی تولید می‌شود. این فلنج‌ها اغلب برای مصارف با دما و فشار کم تا متوسط مناسب هستند و احتمال وجود تخلخل و ترک نسبت به فلنج ریختگی کمتر است.

استانداردهای متریال ساخت فلنج فورج:

  • ASTM A105: فولاد کربن فورج شده
  • ASTM A182: فولاد ضد زنگ فورج شده
  • ASTM A350: فولاد آلیاژی فورج شده با خواص مکانیکی خاص
  • ASTM A694: فولاد آلیاژی فورج شده با خواص مکانیکی ویژه

انواع فلنج بر اساس نحوه اتصال و آب‌بندی (پیشانی فلنج):

  • فلنج با سطح برآمده (RAISED FACE FLANGES)
  • فلنج با سطح صاف (FLAT FACE FLANGES)
  • فلنج رینگی RTJ (RING TYPE JOINT FLANGES)
  • فلنج نر و ماده (MALE AND FEMALE FLANGES)
  • فلنج زبانه و شیار (TONGUE AND GROOVE FLANGES)

 

 

 

 

قیمت فلنج 3 اینچ کلاس 150

انواع فلنج از نظر نحوه اتصال به لوله یا سایر اجزا:

  1. فلنج گلودار جوشی (WELD NECK FLANGE): این فلنج دارای یک گلو (یا لبه) مستقر برای جوشکاری به لوله می‌باشد و باعث انتقال برنده‌تر فشار و حرارت است.
  2. فلنج گلو بلند جوشی (LONG WELD NECK FLANGE): نسبت به گلودار جوشی، گلو بلندتری دارد که به توزیع فشار بر روی لوله کمک می‌کند. معمولاً در شرایط دما و فشار بالا به‌کار می‌رود.
  3. فلنج اسلیپون (SLIP ON FLANGE): در این فلنج، لبه داخلی دارای دیاگرامی برای جلوگیری از لغزش لوله است. مناسب برای سیستم‌های با فشار کم و متوسط است.
  4. فلنج ساکت ولد (SOCKET WELD FLANGE): این فلنج دارای یک ساکت برای جوشکاری با لوله است. معمولاً در سیستم‌های با فشار متوسط به‌کار می‌رود.
  5. فلنج کور (BLIND FLANGE): فلنج بدون سوراخ است و برای بستن یا مسدود کردن انتهای لوله یا اجزا استفاده می‌شود.
  6. فلنج لپ جوینت (LAP JOINT FLANGE): این فلنج دارای یک لپه (پروانه) است که بر روی انتهای لوله قرار گرفته و با یک رینگ یا فلنج دیگر جوشکاری می‌شود.
  7. فلنج رزوه‌ای (THREADED FLANGE): دارای یک رزوه برای اتصال به لوله با پیچ و رزوه استفاده می‌شود. معمولاً در اتصالات با فشار و دمای متوسط به‌کار می‌رود.
  8. فلنج اوریفیس (ORIFICE FLANGE): این فلنج برای نصب ابزار اندازه‌گیری جریان مانند اوریفیس در سیستم‌های فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  9. کور کننده فلنج راکتی / عینکی (SPECTACLE BLINDE / SPADE AND SPACER): این فلنج‌ها برای قطع یا بازکردن جریان در لوله‌ها و تجهیزات استفاده می‌شوند، و یا جهت تنظیم جریان در سیستم‌های راکتی و عینکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت فلنج 3 اینچ کلاس 150

این مشخصات بر روی فلنج به صورت حکاکی یا نشان‌زنی قرار می‌گیرند و به کاربران کمک می‌کنند تا ویژگی‌های فلنج را بشناسند و از تطابق با استانداردها و نیازهای موردی پروژه اطمینان حاصل کنند. برای سفارش و خرید انواع لوازم لوله کشی و لوازم آبیاری می توانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا